Test met colonnerijden in Beieren afgerond
Straks 8 tot 10% brandstofbesparing mogelijk
Onlangs werd in Beieren een proef afgerond met het konvooirijden met vrachtwagens. Hoewel de brandstofbesparing in de testomgeving minder opbracht dan verwacht, zijn de onderzoekers positief over de resultaten. Ze verwachten dat deze vorm van semi-autonoom colonne rijden binnen zo’n 10 jaar gemeengoed in het goederenvervoer gaat worden.
Automatische snelheidsaanpassing
In een vaste colonne profiteren de vrachtwagens van minder windweerstand en minder luchtwervelingen, wat het energieverbruik omlaag brengt. De voorste chauffeur bepaalt dan het tempo dat automatisch wordt overgenomen door de volgtrucks.
Platooning
Deze proef met ‘platooning’ werd eind 2018 uitgevoerd door DB Schenker en truckfabrikant MAN, financieel gesteund door het Duitse verkeersministerie. De vrachtwagens reden in een klein konvooi met een afstand van 15 tot 21 meter onderling. De ritten vonden plaats op de A9 tussen München en Nürnberg en er werd in totaal zo’n 35.000 kilometer afgelegd.
Files en opstoppingen
Volgens de onderzoekers verliep de proef voorspoedig, alleen de brandstofbesparing van 1,3% op de diesel was wel een stuk minder dan verwacht. Ze relateerden dit vooral aan de vele files op deze drukke stuk snelweg. Dat leidde tot veel remmen en optrekken van de wagens, wat gepaard ging met meer brandstofverbruik.
10% brandstofbesparing
Bij geen tot weinig files zou de besparing tijdens transport kunnen oplopen tot 3 à 4 % en zelfs opklimmen naar 8 tot 10 procent als ook de techniek van de wagens helemaal is aangepast, aldus de onderzoekers. Schenker denkt binnen zo’n jaar of 10 deze manier van rijden zelfs bij 40% van zijn truckvervoer in te kunnen zetten.
Chauffeur blijft aan boord
Of toekomstig konvooirijden ook mogelijk is met onbemande volgtrucks, daar staan de onderzoekers nu nog afhoudend tegenover. Hoewel tijdens de test slechts bij 2% van de ritten een volgchauffeur actief moest ingrijpen, blijft juist voor zulke voorvallen een levende chauffeur altijd een vereiste. Overigens werden de ‘incidenten’ tijdens de proef vooral veroorzaakt door tussen de colonne invoegende overige wegdeelnemers.
Direct contact
Van Heugten Transport is sinds 1950 uitgegroeid tot internationaal logistiek dienstverlener met dagelijks transport door geheel Europa en een warehouse met ruim 30000 pallets. Wil je gebruik maken van onze logistieke diensten? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan!